Menu serwisu
automatyczna skrzynia biegów, zasady

Zasady prawidłowej eksploatacji automatycznej skrzyni biegów

opublikowano 12.10.2017

By przyswoić sobie zasady prawidłowej eksploatacji automatycznej skrzyni biegów w posiadanym pojeździe warto przede wszystkim sięgnąć po instrukcję obsługi. Producent winien zawrzeć w niej wszystkie zalecenia, które umożliwią nam długą i bezproblemową eksploatację. Z jednym wyjątkiem - nie wierzmy w zapis dot. braku konieczności zmiany oleju w automatycznej skrzyni biegów. Być może sprawdza się to w trakcie eksploatacji autostradowej, gdzie na jednym przełożeniu można pokonać długie dystanse. Niestety, poruszając się samochodem w ruchu lokalnym, automatyczna skrzynia wykonuje dziesiątki zmian przełożeń, dopasowując się do bieżącej sytuacji drogowej. Wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów jest na tyle szerokim zagadnieniem że poświęcimy mu oddzielny wpis.

W trakcie eksploatacji trzeba przestrzegać podstawowych zaleceń, znanych choćby z użytkowania samochodów napędzanych jednostkami turbodoładowanymi. A więc krótko po uruchomieniu silnika, nie ruszamy z charakterystycznym piskiem kół. Ruszajmy raczej spokojnie, dając skrzyni czas na rozgrzanie się, olej hydrauliczny zostanie prawidłowo rozprowadzony po całej skrzyni biegów i dopiero wtedy korzystajmy w pełni z możliwości samochodu.

W czasie eksploatacji dbajmy by skrzyni zwyczajnie nie przegrzać. Przegrzanie jest możliwe np. gdy w trakcie jazdy zapragniemy “wrzucić luz” (opcja oznaczona literą N), wówczas chociaż silnik nadal pracuje, w skrzyni gwałtownie spada ciśnienie oleju. Dlatego nie należy używać trybu N w czasie jazdy.

Przegrzanie skrzyni jest również możliwe np. przy próbie wydostania pojazdu z kopnego piasku lub śniegu z użyciem opcji D. Jeśli to możliwe to należy wówczas zablokować skrzynię w przełożeniu numer 1.

Ciągnięcie przyczepy - zwłaszcza gdy udajemy się w teren górzysty. Jeśli tylko mamy możliwość korzystajmy z blokowania biegów 1,2,3,4. To samo wykorzystujmy przy zjazdach. Jeżeli będziemy używać opcji Drive samochód będzie się nadmiernie rozpędzał a w efekcie my przegrzejemy hamulce.

No i na koniec ostatnia rada. Przychodzi taka przykra chwila kiedy nasz niezawodny dotąd samochód odmawia posłuszeństwa. Nie holujmy go. Lepiej wydać kilkaset pln na lawetę niż doprowadzić do uszkodzenia automatycznej skrzyni biegów przez tradycyjne holowanie.

Życzymy wszystkim spokojnej i bezpiecznej eksploatacji.
Starmotoserwis.pl

Star Moto Serwis @ Google+