Menu serwisu
Dwusprzęgłowa przekładnia S-Tronic

Dwusprzęgłowa przekładnia S-Tronic

opublikowano 22.01.2018

Pisaliśmy już o dwusprzęgłowych skrzyniach DSG coraz częściej stosowanych w samochodach koncernu VW. Dziś chcemy Wam przybliżyć przekładnię DL501 o handlowej nazwie S-tronic. Koncepcyjnie, skrzynia ta odpowiada dwusprzęgłowej jednostce koncernu VW. Przypomnijmy tylko, że mamy tutaj do czynienia z dwoma sprzęgłami zamkniętymi w jednej obudowie. Identycznie jak w DSG, jedno sprzęgło obsługuje biegi parzyste, a drugie pozostałe. Zaletą takiego rozwiązania jest nieporównywalnie szybsza zmiana przełożeń.

Dlaczego przekładnia dwusprzęgłowa jest taka szybka ?

Faktyczna zmiana przełożenia (w górę) trwa ułamki sekund. Dzieje się tak również dzięki rozbudowanej elektronice, która przewiduje które z przełożeń zostanie zapięte jako następne. Dzięki obecności dwóch sprzęgieł, wystarczy rozsprzęglić bieżące przełożenie i natychmiast zapiąć następne. Gdyby przyjąć że nasz układ przeniesienia napędu składa się z dwóch skrzyń manualnych wyglądałoby to następująco: Skrzynia A - jazda na biegu 3 Skrzynia B - wrzucony bieg 4, sprzęgło włączone Zmiana przełożenia: wciśnięcie sprzęgła na skrzyni A i jednoczesne puszczenie na skrzyni B. W ten sposób cała operacja ma szansę odbyć się naprawdę szybko !

Charakterystyka techniczna skrzyni S-tronic

Przekładnia o oznaczeniu DL501-7Q posiada 7 przełożeń. Możliwa jest zarówno automatyczna jak również manualna zmiana przełożeń. Montowana jest w pojazdach z silnikiem umieszczonym wzdłużnie oraz z stałym napędem quattro. Maksymalny monent obrotowy przenoszony przez tą przekładnię to aż 550 Nm. Skrzynia posiada stały mechanizm różnicowy, dwa sprzęgła wielopłytkowe (mokre). Obiegi oleju są dwa. Pierwszy służy do smarowania sprzęgieł (sprzęgłowy), drugi do smarowania elementów mechanicznych skrzyni (przekładniowy). ASO przewiduje wymianę oleju z obiegu sprzęgłowego - interwał to około 60 tys. Km. Należy pochwalić koncepcję rozdzielenia układów smarowania sprzęgieł od elementów mechanicznych skrzyni. Wszak każdy z tych układów posiada nieco inne wymagania.

Niezawodność

Ta jest na rzeczywiście dobrym poziomie. Generalnie skrzynia ta jest trwała i niezawodna. Zagrożenie może stanowić rozbudowany moduł mechatroniczny, który steruje pracą skrzyni biegów, zmienia biegi, reguluje pracą sprzęgieł, itd. Jest to dość skomplikowany element z wszelakimi czujnikami (temperatury, ciśnienia oleju, położenia wszystkich nastawników), sterownikami, itd. Jak coś się psuje w tej skrzyni biegów to właśnie jest to jakiś element mechatroniki. Obecność licznych czujników (zabezpieczające skrzynię np. przed przegrzaniem), zabezpieczenia jakościowe płynów eksploatacyjnych (filtry olejowe wyłapujące niepożądane ciała obce) rzutują na dobrą ogólną ocenę tej przekładni.

Star Moto Serwis @ Google+