Menu serwisu
skrzynia Multitronic

Automatyczna skrzynia biegów Multitronic

opublikowano 30.11.2017

Ten wpis poświęcimy automatycznej skrzyni biegów Multitronic, którą spotkać możemy w licznych modelach samochodów marki Audi. Zanim przejdziemy do omówienia mocnych i słabych stron tej skrzyni biegów, musimy zrobić małe wprowadzenie. Istnieje bowiem grupa skrzyń określanych jako CVT - są to skrzynie bezstopniowe. CVT oznacza Continuous Variable Transmission - oznacza tak naprawdę że skrzynia nie podaje w swojej specyfikacji liczby przełożeń. Do przenoszenia napędu najczęściej wykorzystuje się łańcuch lub odpowiedni pasek. Rozwiązanie to cechuje ponadprzeciętna ekonomika oraz wysoka kultura pracy.

Przekładania Multitronic

Audi w automatycznej skrzyni biegów Multitronic zastosowało specjalnie skonstruowany łańcuch. Dzięki temu rozwiązanie to nadaje się do przenoszenia momentu obrotowego nie przekraczającego 300 Nm. Taka specyfikacja gwarantowała naturalne połączenie z silnikiem 1,9 TDI w modelach samochodów napędzanych na przednią oś, modele quatro otrzymywały bowiem inną skrzynię automatyczną (S-Tronic). Taki tandem był bardzo popularny w modelach Audi A4 i A5, nieco rzadziej występował w samochodach Audi A6 i A7. Zaletami Multitronik'a jest przedewszystkim płynność działania. Samochód przyspiesza z w sposób nieosiągalny dla skrzyń manualnych lub nawet hydrokinetycznych. Płynność ta wynika z utrzymywania stałych obrotów jednostki napędowej podczas przyspieszania. Z opinii użytkowników wynika, że skrzynia jest bardzo przyjemna w eksploatacji. Do zalet należą absolutny brak szarpania i wygoda jak w zwykłej skrzyni automatycznej.

Problemy automatycznej skrzyni biegów Multitronic

Silnik 1,9 TDI był często poddawany różnorakim zabiegom, które miały na celu podniesienie mocy silnika. Nie pozostawało to bez wpływu na pozostałe podzespoły, w tym układ przeniesieania napędu. Skutkiem tego, zużycie stalowego łańcucha do przenoszenia napędu potrafi się pojawić wraz z przejechaniem 100 tys. km. Problemy te potrafiły się zresztą również pojawić w autach bez jakichkolwiek modyfikacji. Ponadto skrzynia Multitronic ma dość spore gabaryty, co za tym idzie jest narażona na uszkodzenia nawet przy drobnej stłuczce. Często daje o sobie znać elektroniczny sterownik skrzyni oraz koła stożkowe. Objawem nadchodzących problemów jest szarpanie na niskich obrotach. Samochód także pełza przy wybranej opcji N (neutrum) jak również gaśnie przy wybraniu trybu jazdy (Drive).

Wymiana oleju w Multitronic

Sugerujemy wymianę co 60 tys. km i zalanie skrzyni wyłącznie oryginalnym olejem do automatycznych skrzyń biegów.

Star Moto Serwis @ Google+