Menu serwisu

Jazda automatem zimą

Tłumaczymy w jaki sposób korzystać z automatycznej skrzyni biegów zimą, tak by nie narazić siebie i innych uczestników ruchu drogowego na niebezpieczeństwo. Warto również zaopatrzyć się w dodatkową wiedzę celem osiągnięcia wymiernych korzyści w postaci bezproblemowej eksploatacji pojazdu.

Uślizg kół

Przede wszystkim powinniśmy dążyć za wszelką cenę do zminimalizowania ryzyka uślizgu i finalnie obrócenia samochodu tyłem do kierunku jazdy. Zmiana kierunku obrotu kół może poważnie uszkodzić automatyczną przekładnię. Ratować przed tym możemy się wbijając tryb neutralny lub zatrzymując obrót kół hamulcem (co grozi dalszym uślizgiem kół i brakiem kontroli nad pojazdem). Niektórzy kierowcy, zwłaszcza Ci starsi stażem doradzają by dodatkowo obciążyć tył pojazdu (silnik i inne ciężkie podzespoły znajdują się najczęściej w przedniej części) i w ten sposób poprawić trakcję.

Ruszanie

Przy ruszaniu ostrożnie manewrujmy gazem. Przy okazji omawiania zasad prawidłowej eksploatacji pisaliśmy by przy konieczności wydostania się z kopnego śniegu nie używać opcji D(rive); w takim wypadku lepiej skorzystać z opcji blokowania przełożenia, np. na 1 lub 2. W przeciwnym razie przegrzejemy i w efekcie uszkodzimy skrzynię.

Hamowanie silnikiem

Bardzo należy uważać na wzniesieniach. Hamowanie silnikiem w trakcie jazdy po oblodzonej drodze może zakończyć się kolizją. Postępujmy ostrożnie utrzymująć odpowiednią odległość i bezpieczną prędkość. Jeżeli posiadamy tryb zimowy W(inter) włączmy go, pamiętając jednak że przewidziany jest do jazdy w rzeczywiście śliskich warunkach. Tryb zimowy powoduje poprawę trakcji w trakcie ruszania i hamowania na oblodzonej nawierzchni. Jednocześnie zdecydowanie pogarasza on osiągi auta, powoduje większe zużycie paliwa i obciążenie przekładni. Tryb ten zupełnie nie nadaje się np. do wydostania auta z śnieżnej zaspy. W niektórych autach jest on automatycznie rozłączany po osiągnięciu określonej prędkości.

Na koniec rada ogólna. Jazda automatem zimą wcale nie musi być obciążona większym ryzykiem. Należy jedynie przestrzegać ogólnych zasad bezpieczeństwa. A więc zadbajmy o stan techniczny pojazdu, w szczególności pamiętając o odpowiednich oponach zimowych. A perzede wszystkim myślmy i starajmy się przewidywać rozwój sytuacji na drodze.

Życzymy wszystkim spokojnej i bezpiecznej eksploatacji zimową porą.
Starmotoserwis.pl

Star Moto Serwis @ Google+