Menu serwisu
awaria skrzyni automatycznej

Chcesz uniknąć awarii automatycznej skrzyni biegów ?

opublikowano 30.11.2017

Dostajemy od naszych klientów częsty feedback w postaci - no dobrze, naprawiliśmy tą skrzynię - to co zrobić żeby nie było powtórki ? Naturalnym jest że o wiele lepiej, taniej i bardziej bezpiecznie jest zapobiegać awarii zanim ona jeszcze nastąpi. Mając na względzie fakt, że wymiana współczesnej automatycznej skrzyni biegów może kosztować nawet 30% wartości całego samochodu sugerujemy dokładniejsze zapoznanie się z zasadami serwisowania tego podzespołu.

Po pierwsze - sprawdź instrukcję obsługi

Informacji dot. naszej automatycznej skrzyni biegów poszukajmy w instrukcji obsługi samochodu. Nawet jeśli byś takiej nie posiadał, zawsze możesz poszukać w internecie dla konkretnego modelu pojazdu z danym układem napędowym. Ważna przestroga dla osób, które zamierzają kupić pojazd z rynku wtórnego. Zawsze sprawdzajmy przed zakupem czy dany automat jest awaryjny. Znane są takie przypadki, jak choćby omawiana wcześniej bezstopniowa skrzynia CVT Multitronic. Pomimo faktu, że wcześniejszy użytkownik nienagannie dbał o sprzedawanych samochód, to nie wiadomo czy akurat nam nie przytrafi się kosztowna awaria. Dlatego, jeśli mamy jeszcze możliwość - wykluczmy to ryzyko na etapie podejmowania decyzji o zakupie. Czasem lepiej odpuścić zakup niż później borykać się z usuwaniem kosztownych usterek.

Po drugie - parametry oleju

Dbałość o właściwe parametry pracy automatycznej skrzyni biegów to absolutny priorytet. Współczesne silniki, nawet o niewielkiej pojemności są źródłem wysokiego momentu obrotowego, który jest przenoszony na koła za pośrednictwem skrzyni biegów. Automatyczna skrzynia biegów poddawana jest znacznym obciążeniom termicznym. Dlatego tak istotne jest zapewnienie odpowiedniej jakości oleju w automatycznej przekładni. Olej odpowiada za zapewnienie smarowania w obrębie całej skrzyni. Olej odpowiada również za odprowadzenie ciepła a jego właściwe ciśnienie jest niezbędne do sterowania przełożeniami. Dlatego konieczny jest regularny serwis połączony z sprawdzeniem stanu oleju. W automatycznej skrzyni biegów nie ma bagnetu olejowego by użytkownik mógł samodzielnie dokonać takiej czynności. Taką usługę wykona za nas warsztat wyspecjalizowany w naprawach i serwisie automatycznych skrzyń biegów, najlepiej oferujący usługę dynamicznej wymiany oleju.

Jaki olej w automatycznej skrzyni biegów ?

Olej dobierzmy zgodnie z wymaganiami producenta danego modelu asb. Na pewno warto tą informację sprawdzić w instrukcji obsługi naszego pojazdu gdyż skutkiem źle dobranego oleju jest wysokie ryzyko wystąpienia poważnej awarii w automatycznej skrzyni biegów. Inny będzie olej do przekładni dwusprzęgłowych a inny do skrzyni automatycznej z sprzęgłem hydrokinetycznym. Jedno jest pewne - na oleju nie można oszczędzać. Musi być właściwie dobrany i zapewniać odpowiednie parametry smarowania.

Kiedy wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów ?

Jeśli chcesz cieszyć się bezproblemową eksploatacją - zmieniaj olej w automatycznej skrzyni biegów. Choć oczywiście nadal są są producenci, którzy nie informują o konieczności wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów. Olej przekładniowy, podobnie jak ten zwykły, służący do smarowania silnika w naturalny sposób zużywa się. Z czasem pogarszają się jego właściwości, zarówno te które dot. zdolności do przenoszenia napędu jak i odprowadzenia ciepła z skrzyni. Ponadto wymagania nowoczesnych automatów względem oleju stale rosną. Skrzynie są coraz mniejsze co odpowiada za coraz większe obciążenia termiczne oddziałujące na skrzynię oraz sam olej w przekładni. Kiedy zatem należy wymienić olej ? Na pewno nie należy czekać do jakichkolwiek zauważalnych zmian w pracy automatycznej przekładni, bo wówczas zazwyczaj jest już za późno na samą wymianę oleju. Powszechnie uważa się że pierwsza wymiana oleju powinna nastąpić do przebiegu rzędu 100 tys. km. Następnych wymian oleju należy dokonywać z mniejszym interwałem, rzędu 30 - 60 tys. km.

Jak wymieniać olej w automatycznej skrzyni biegów ?

Wymiana oleju w automatycznej przekładni nie jest sprawą tak prostą jakby się mogło wydawać. Tradycyjne spuszczenie oleju metodą grawitacyjną usuwa w najlepszym wypadku 50-60% pojemności oleju w automatycznej skrzyni biegów. Jeśli chcemy kompletnie przepłukać obieg i mieć pewność że żadne zanieczyszczenia nie pozostały w przekładni musimy to wykonać metodą dynamiczną. Dynamiczna wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów jest wykonywana na pracującej przekładni z użyciem specjalistycznych urządzeń. Jest też droższa od metody grawitacyjnej. Dodatkowo, układ może być przeczyszczony specjalistycznym preparatem.

Star Moto Serwis @ Google+