Menu serwisu

Automatyczna skrzynia biegów DSG

Samochody grupy VAG (najpopularniejesz z nich to Volkswagen, Seat, Skoda oraz Audi) uchodzą za najbardziej popularne na rodzimym rynku. Nie mogą się z nimi równać takie potęgi jak francuski koncern PSA czy General Motors. W samochodach grupy VAG coraz częściej można spotkać rozwiązanie automatycznej skrzyni biegów z dwoma sprzęgłami o nazwie DSG. DSG istnieje dość długo na rynku, ponieważ pierwszy raz zostało wprowadzone jesienią 2003 roku. Coraz cześciej zatem możemy je spotkać nie tyle w samochodach nowych ale również w autach oferowanych na rynku wtórnym.

Czym charakteryzuje się skrzynia DSG

Podstawową różnicą w budowie skrzyni DSG to obecność dwóch sprzęgieł. Jedno z nich służy do przełączaniu biegów parzystych a drugie do pozostałych. Dlatego proces zmiany przełożenia trwa krócej i co bardzo ważne, zdecydowanie płynniej. Co równie istotne, uzyskano widoczne zmniejszenie zużycia paliwa, w niektórych przypadkach sięgające nawet 15%. Złożoność automatycznej skrzyni biegów DSG okupiono jednak większą masą samego podzespołu. Naturalnie, skrzynia DSG występuje co najmniej w kilku wariantach.
Podstawowy podział obejmuje:

  • skrzynie z sprzęgłami suchymi
  • skrzynie z sprzęłami mokrymi

Skrzynia o sprzęgłach mokrych, np. model DQ250 odznacza się wyższą trwałością, w stosunku do swojej siostry z sprzęgłami suchymi (np. DQ200). Właściwie eksploatowana bez problemu znosi przebiegi sięgające nawet 300 000 km. Skrzynia DQ250 została zaprojektowana dla obciążeń sięgających 350 Nm. Skrzynia DQ200 to przekładnia 7-biegowa. Jest lżejsza i posiada dwa sprzęgła suche. Zbudowana została by obsłużyć mniejsze pojazdy i maksymalny moment obrotowy 200 Nm. Warto jeszcze odnotwoać skrzynię DQ500, przeznaczoną do obsługi napędu o maksymalnym momencie obrotowym 600 Nm.

Najczęstsze bolączki DSG

Może zacznijmy od tego jak ich unikać. Najważniejsze by często zmieniać olej, najlepiej w sposób dynamiczny. Nawet co 60 000 przejechanych km. Nie wierzmy w zapewnienia producenta że olej w automatycznej skrzyni biegów ma dożywotnią trwałość i niezmienne właściwości. Dotyczy to zarówno skrzyń z suchymi jak i mokrymi sprzęgłami. Brudny olej powoduje awarię sterownika hydraulicznego (psują się w nim zawory). Tak samo cierpi na tym cała mechatronika skrzyni, mogą pojawić się tak niepożądane szarpnięcia lub twarde redukcje biegów. Wydaje się jednak że najsłabszą stroną DSG są sprzęgła, zwłaszcza w suchej odmianie. Potrafią o sobie dać znać nawet już przy 100 000 km przebiegu (w zależności od warunków, stylu jazdy itp.)

Star Moto Serwis @ Google+